چگونه بدن خونریزی را متوقف می کند؟


آفتاب نیوز :

وب سایت ویژه «مکالمه» در مقاله جدید خود به جزئیات ساختار و عملکرد این مایع حیاتی در بدن می پردازد: خون 1) متشکل از گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به بافت های بدن می رساند، 2) گلبول های سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند و 3) ) پلاکت هایی که برای توقف خونریزی جمع می شوند.

گلبول های قرمز حاوی پروتئین خاصی به نام هموگلوبین هستند که مسئول رنگ قرمز خون است.

قسمت زرد و مایع خون را پلاسما می نامند. بیش از 90 درصد پلاسما را آب تشکیل می دهد و بقیه حاوی مولکول هایی است که به لخته شدن خون و توقف خون کمک می کند.

معمولاً وقتی به زخم، بریدگی یا خراش روی قسمتی از بدن فشار می آوریم تا خونریزی متوقف شود، خونریزی متوقف می شود و زخم ظرف یک یا دو هفته بهبود می یابد.

اما سوالی که در این مقاله مطرح می شود این است که چگونه خون در بدن جریان دارد، چرا خونریزی می کنیم و مهمتر از همه این که چگونه بدن خونریزی را متوقف می کند؟

مایکل سکرس، هماتولوژیست از دانشگاه میامی، در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ می دهد.

خون از کجا می آید و به کجا می رود؟

مغز استخوان جایی است که سلول‌های خونی ساخته می‌شوند و سپس وارد رگ‌های خونی می‌شوند که لوله‌هایی هستند که مسیر گردش خون در سراسر بدن را تشکیل می‌دهند.

سیاهرگ ها خون را به قلب می آورند و این مایع حیاتی از قلب به بقیه بدن منتقل می شود. خون هر روز حدود 19312 کیلومتر را در رگهای بدن یک فرد بالغ طی می کند.

قلب همچنین یک موتور قدرتمند است که خون را به داخل سیاهرگ ها پمپ می کند تا اکسیژن و مواد مغذی را به اندام ها و پوست برساند. ابتدا، بطن راست قلب خون را به ریه ها می فرستد که حاوی اکسیژن هوایی است که ما تنفس می کنیم. در اینجا، هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون، اکسیژن را می گیرد و آن را به قلب می رساند.

سپس بطن چپ قلب خون غنی از اکسیژن را به بقیه بدن پمپاژ می کند. پس از اینکه گلبول‌های قرمز بار اکسیژن خود را تحویل دادند، به بطن راست قلب بازمی‌گردند تا اکسیژن بیشتری دریافت کنند و دوباره در بدن گردش کنند.

چرا خونریزی می کنیم؟

پوست یک لایه محافظ روی بدن ایجاد می کند. هنگامی که این لایه آسیب می بیند، رگ های خونی زیر فورا پاره می شود و خون به بیرون نشت می کند.

یک بریدگی کوچک فقط رگ های خونی کوچک نزدیک به پوست را می شکند و فقط خون کمی خارج می شود، اما بریدگی عمیق می تواند رگ های خونی بزرگتر را پاره کند و باعث خونریزی بیشتر شود. وقتی دست یا پای ما به چیزی برخورد می کند، رگ های خونی کوچک بدون آسیب به پوست پاره می شوند، خون زیر پوست جمع می شود و جای زخم ظاهر می شود.

چگونه بدن خونریزی را متوقف می کند؟

از آنجایی که قلب به پمپاژ خون در سراسر بدن ادامه می دهد، خون از طریق برش جریان می یابد تا زمانی که زخم بسته شود. برای جلوگیری از خونریزی، رگ پاره شده مواد شیمیایی آزاد می کند تا پروتئین هایی را که در محل بریدگی تجمع می یابند و شکاف را مسدود می کند، فعال کند. به این ترتیب ورید بسته می شود و از خونریزی بیشتر جلوگیری می شود. ممکن است نتایجی را روی پوست خود دیده باشید که باعث بهبود خراش یا بریدگی می شود.

اعمال فشار بر روی زخم در توقف خونریزی موثر است زیرا دیواره های رگ را فشرده می کند و جریان خون را کاهش می دهد که به تشکیل لخته کمک می کند تا بریدگی را بپوشاند و روند بهبودی را آغاز کند.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما