چگونه استرسم را کنترل کنم؟

استرس در واقع حالتی از واکنش یک شخص به یک واقعه یا یک حالت حسی است که می تواند در اثر فاکتورهای مفید مثل هیجان برای انجام کارهای جدید، تولید یک محصول جدید و چیزی شبیه به این باشد. یا می تواند در اثر فاکتورهای منفی مثل احساس حقارت، کمبود، عدم توانمندی و مواردی از این قبیل باشد. پس در نتیجه استرس به طور کلی دارای دو بخش مفید و مضر است. چگونه استرسم را کنترل کنم؟

چگونه استرسم را کنترل کنم؟

استرس در زمینه ی مفهومی غالبه به دو شکل در ما بروز می کند. یک شکل آن درونی است و در نتیجه ی عواملی که در وجود ما هست بروز می کند و ما از لحاظ ذهنی با چیزی تنش زا درگیر هستیم، و تحت فشار روانی هستیم. مثلا نمی توانیم درست تمرکز کنیم. حالت دوم شکل بیرونی استرس هست که به عوامل بیرونی و محیطی بستگی دارد مثلا اتفاقی در محیط می افتد و باعث وارد شدن استرس در وجود ما می شود.

روش های کنترل استرس 
  1. قبول کنید که همیشه همه چیز طبق برنامه ما پیش نمیرود.
  2.  قبول کنید که امکان کنترل کامل هیچ کسی را ندارید.
  3.  برای هر کاری آلترناتیو (نقشه دوم و سوم و چندم) در نظر بگیرید .
  4.  انتظار تان را از همه، حتی از دوستان نزدیک و خانواده، به حداقل برسانید.
  5.  پذیرش خود را در مقابل انتقادها افزایش دهید .
  6.  برای انجام هر کاری پیش بینی یک “سناریوی بد” را هم داشته باشید .
  7.  اخبار بد را نخوانده پاک کنید.
  8.  برنامه هایی باز و نیمه کاره خود را به اتمام برسانید.
  9.  وقت آزاد بیشتری برای کودکان و خانواده خود اختصاص دهید.
  10.  موسیقی شاد را جایگزین موسیقی غمگین کنید.
  11.  نرمش، ورزش و یا رقص را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  12.  هر شب با خانواده یک سریال را دنبال کنید.
  13. افراد منفی باف و سمی را از زندگی خود حذف کنید.
  14. ویژگیهای خوب رفتاری و ظاهری خود را با جزئیات بنویسید.
  15.  هر روز حداقل چند بار نفس عمیق بکشید .
  16.  افکار منفی خود را بنویسید تا ببینید که تعداد موارد نگرانی شما معمولا از شمار انگشتان یک دست هم تجاوز نمیکند.
  17.  پیش از ساعت ۱۱ به بستر بروید .
  18.  خورد و خوراک کم اما مغذی داشته باشید.
  19.  در صورت لزوم، چالشهای پیش روی تان را تنها با افراد رازدار و مثبت نگر در میان بگذارید .
  20.  موقع رانندگی یا پیاده روی و اوقات فراغت، موسیقی آرام یا فایلهای صوتی آموزنده گوش کنید.
  21. خودتان را در اولویت زندگی قرار دهید. تنها در این صورت میتوانید برای دیگران هم مفید باشید.
  22.  روی رفتار و گفتار مثبت دیگران متمرکز شوید .
  23.  خود و خانواده تان را با کسی مقایسه نکنید .
  24. به چیزهایی که دوست ندارید “نه” بگویید .
  25.  به جای مقابله با افراد و مشکلات، با آنها مواجه شوید.
  26.  تلاش کنید آرامش و لذت روابط را فدای موفقیت های زودگذر و لجبازانه نکنید .
  27.  لیستی از موارد مورد علاقه و تفریحات که از آنها لذت میبرید تهیه کنید.
  28.  سرعت زندگی خود را کم کنید و کیفیت را جایگزین کمیت کنید.
  29. شادی قابل ذخیره کردن نیست پس موجودی زمان و شادی خود را همین امروز مصرف کنید.
  30. شغلهای استرس زا را رها کنید.
  31.  موسیقی ملایم و ترجیحا بی کلام گوش کنید.
  32.  دم نوش های آرام بخش بنوشید ( ترجیحا چای سبز یا گل گاو زبان).
  33. پیاده روی کنید.
  34. بنویسید(با نوشتن احساسات خود را برروی کاغذ جاری کنید).
  35.  یک رایحه را بو کنید (زیبایی و بوی گل های تازه آرام بخش هستند، در محیط کار یا منزل داشته باشید).
  36.  بخندید (خنده نشانه شادی درونی است و با استرس تعارض دارد).
  37. نفس عمیق بکشید (در کاهش استرس و بهبود شرایط روانی شگفت انگیز است ).
  38. به کسی که دوستش دارید زنگ بزنید .