اصول مهارت حل اختلاف

وجود تفاوت و بروز اختلاف بین افراد امری عادی و طبیعی است. وقتی دو جنس مخالف با شخصیت های مختلف و تربیت خانوادگی و فرهنگ های متفاوت با یکدیگر ازدواج می کنند، اگر در هیچ امری با هم اختلاف پیدا نکنند جای تردید و تعجب است. مهم این است که وقتی اختلافات نمایان می شود بتوان با اصول مهارت حل اختلاف آنها را مدیریت کرد.

مهارت حل اختلاف نه تنها برای ازدواج، بلکه در سایر ابعاد زندگی نیز ضروری و اصول آن به شرح زیر است:

اصول مهارت حل اختلاف :

۱- آرامش و ادب را حفظ کنید.

هنگام بروز اختلاف، مهم ترین نکته این است که چقدر بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. این کار هر چند در اوایل، ممکن است سخت باشد اما باید بتوانید بر خودتان مسلط شوید و با لحنی آرام صحبت کنید تا بتوانید آنچه را در نظر دارید منتقل کنید.طرفین باید در همهٔ مراحل، احترام و ادب یکدیگر را حفظ کنند. اگر حیا بین زن و مرد از بین برود کار بسیار سخت می شود. داد و بیداد و بی احترامی کردن شما و همسرتان به یکدیگر نه تنها باعث تشدید اختلاف می شود بلکه شخصیت هر دو را نیز در نگاه دیگران خرد می کند.

بعضی ها فکر می کنند با داد و بیداد شاید هم جیغ و گریه حرفشان زودتر به کرسی می نشیند و یا دیگران از آنها حساب می برند. البته روشن است که این فقط تخلیهٔ فوری ناراحتی است و ممکن است طرف مقابل را ساکت کند ولی کمکی به حل اختلاف نمی کند.  سخن معروفی وجود دارد که می گوید: «اگر فریاد بزنی به صدایت گوش می دهند! و اگر آرام بگویی به حرفت گوش می دهند! قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را ! این « باران » است که  باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق و سیل !»

۲- پشت گوش نیندازید.

در اولین فرصتی که آرامش به طرفین برگشت به حل اختلاف خود بپردازید. بعضی از اختلاف ها و سوء تفاهم ها با گذر زمان تبدیل به رنجش و کینه می شود.

۳- خوب گوش دهید

هر کدام از شما ابتدا باید شنوندهٔ خوبی باشید و دغدغه های طرف مقابل را بشنوید. در گفت و گوهای رگباری هیچ کدام از طرفین حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و فقط بر دیدگاه و حرف خود تکیه دارند.

۴- یک موضوع را حل کنید

در هنگام بروز اختلاف روی یک موضوع تمرکز کنید. اکثر ما وقتی دعوا می کنیم ناراحتی ها و دلخوری های قبلی را هم در ذهنمان مرور می کنیم و بعضی مواقع از آنها پتکی برای کوبیدن طرف مقابل می‌سازیم تا بفهمد چقدر ما را رنجانده است. این کار باعث می شود نتوانیم موضوع را حل کنیم. در این صورت ممکن است مسائل آن قدر پیچیده گردد که اغلب به وضعیت های بدتری منجر شود.

۵- توقعات کمتری داشته باشید

بدانید که هر چه توقعات بیشتری داشته باشید، اختلافات بیشتری را هم تجربه خواهید کرد. توقع بیش از حد از طرف مقابل نداشته باشید. مثلاً اگر توقع دارید که او هیچ اشتباهی نکند به اشتباهات خودتان فکر کنید تا انتظارتان تعدیل شود.

۶- خواسته هایتان را مطرح کنید

ضمن اینکه احساسات منفی خود را به زبان می آورید، خواسته ها و انتظارات واقعی خود را بیان کنید. البته به حرف طرف مقابل نیز گوش بدهید و خواسته های او را بشنوید. کلی گویی نکنید. استفاده از تعبیرهایی مثل « تو هیچ وقت…»و « تو همیشه  …»کمکی به حل اختلاف نمی کند. به جای آن بگویید « ممنون می شوم اگر این گونه رفتار کنی »

۷- جنبه های مثبت را هم ببینید

اگر با کسی مشکل دارید او را سرزنش، تحقیر یا متهم نکنید. این کار باعث می شود او حالت دفاعی به خود بگیرد و به کلی به انتقاد شما جواب منفی بدهد. بنابراین، جنبه های مثبت شخصیت او را نیز هنگام بیان مشکل در نظر بگیرید و صریحاً بیان کنید.

۸- به طور مکرر انتقاد نکنید

انتقادهای مکرر باعث اختلاف می شود. لازم نیست هر اشکالی را که می بینید به روی طرف مقابل بیاورید، چون اعتماد به نفس فرد مقابل را از بین می برد.

۹- اشکالات خودتان را بپذیرید

هنگام بحث کمتر به فکر دفاع از خود باشید. انتقادپذیر باشید و به جای مقصر جلوه دادن دیگران، سهم خودتان را در بروز اختلاف بپذیرید تا هم بتوانید خود را اصلاح کنید و هم از دعواهای تکراری پیشگیری کنید.

۱۰- بحث را کش ندهید

یاد بگیرید که هیچ گاه بحث را کش ندهید، هرچند حق با شما باشد. کشدار کردن بحث به نفع هیچ یک از طرفین نیست. در مقابل، گذشت و بخشش شما می تواند اختلاف را از بین ببرد. این قانون را در طول زندگی خود جاری کنید که حتی المقدور، اختلاف را تا موقع خوابتان ادامه ندهید. هر اختلافی را قبل از خوابیدن حل کنید« اختلافِ شب مانده » سخت تر حل می شود.

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از اصول مهارت حل اختلاف را بیان کنیم. امیدوارم مفید و مورد استفاده قرار گیرد . در صورتی که در حل اختلافات با مشکل مواجه شده اید می توانید با مرکز مشاوره برتر تماس گرفته و با مشاورین مجرب این مرکز گفتگو نمایید .