اختلال عاطفی فصلی

افسردگی فصلی ، اختلال عاطفی فصلی نیز خوانده می شود. از نظر بالینی به عنوان “اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی” شناخته می شود. این افسردگی مربوط به فصول خاصی است. برای بیشتر افراد ، این اتفاق در ماه های زمستان رخ می دهد.

اختلال عاطفی فصلی

افسردگی فصلی معمولاً از دوران جوانی شروع می‌شود و در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است. بعضی از افرادی که دچار این اختلال هستند، نشانه‌ های کم و نه چندان شدیدی مثل زودرنجی را به همراه خواهند داشت، در حالی که ممکن است سایر افرادی که دچار این اختلال هستند با نشانه‌های بدتر و شدیدتری همراه شوند و در روابط و کارشان اختلال ایجاد شود. از آنجایی که نبود نور کافی در طول زمستان با اختلال خلقی فصلی مرتبط است، این اختلال در کشورهایی که در طول سال، نور خورشید زیادی دریافت می‌کنند، کمتر دیده می‌شود.

علائم اختلال عاطفی فصلی

علائم اختلال عاطفی فصلی اغلب در پاییز شروع می شوند، زیرا روزها کوتاه تر می شوند و در زمستان ادامه می یابند. علائم شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش نیاز به خواب
  • افزایش وزن
  • احساس غم ، ناامیدی یا بی حوصلگی

بعضی از دانشمندان تصور می‌کنند که هورمون‌های به خصوصی در زمان‌های معین و مشابهی در هر سال، در مغز تأثیر می گذارند. متخصصین معتقدند که اختلال خلقی فصلی، احتملا به دلیل اینچنین تغییرات هورمونی می‌باشد. یک نظریه این است که نور کمتر خورشید در فصل پاییز و زمستان باعث می‌شود تا مغز سروتونین کمتری تولید کند، سروتونین ماده‌ای شیمیایی است که به مغز مربوط می‌شود و حالات و احساسات انسان را کنترل و تنظیم می‌کند. زمانی که سلول‌های عصبی مغز که وظیفه ی تنظیم حالات انسان را دارند، به درستی کار نکنند، نتیجه می‌تواند احساس افسردگی به همراه نشانه ی خستگی و اضافه وزن باشد.

راه های تشخیص افسردگی فصلی

تشخیص اینکه به این اختلال پی ببرید، مشکل است. زیرا اگرچه مردم به این واقعیت توجه داشته اند که در بسیاری از موارد مربوط به چرخه نور است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد – تغییرات کار، تعطیلات، هوای سردتر – که ممکن است برای آنها استرس زا باشد. بنابراین راههای زیادی وجود دارد. روشی که شما آن را تشخیص دهید این است که در طی چند سال متمادی، می بینید که یک موضوع مکرر وجود دارد: هر چهار ماه، این تغییرات خلقی را در خود احساس می کنید. بنابراین، پس از مشاهده این تغییرات پس از سه سال، می توانید مشکوک شوید که از SAD رنج می برید.

راه های درمان اختلال عاطفی فصلی

در اینجا چند گزینه وجود دارد. یکی استفاده از نوعی نور درمانی است. می توانید جعبه های سبک را به راحتی در دسترس داشته باشید. معمولاً شدت آن نور این چراغ ها، بسته به فاصله از شما متفاوت است. بهتر است هر روز صبح حدود ۳۰ دقیقه در مقابل آن بنشینید. همچنین، قرار گرفتن در معرض نور صبح بسیار قوی تر از قرار گرفتن در معرض نور عصر و یا میانه ی روز است.

گزینه دیگر، درمان این اختلال مانند افسردگی است. بسیاری از مواردی که ثابت شده برای افسردگی مؤثر هستند، مانند انواع معمول داروهای ضدافسردگی برای این اختلال نیز مؤثر است.

سخن آخر

افسردگی فصلی ممکن است با پیشرفت فصل بدتر شود و منجر به افکار خودکشی شود. هنگامی که بهار می رسد​​، علائم تمایل به بهبود می یابد. این ممکن است مربوط به تغییر در ریتم های بدنی فرد در پاسخ به افزایش نور طبیعی باشد.درک تأثیر نور بر خلق و خوی و شناخت بسیار مهم است و اقداماتی برای جلوگیری از تاثیرات منفی تغییرات آن باید صورت گیرد. شناخت و خلق و خو بسیار نزدیک هستند، زیرا شناخت با خلق و خوی در نوسان است.